5. Dospělý nováček se chce stát skautem

5. Dospělý nováček se chce stát skautem

Dospělý nováček se už zúčastnil pár oddílových akcí, seznámil se se zbytkem týmu a ani ty nejprapodivnější postavy či zvyklosti jej zatím od jeho záměru neodradily – chce se opravdu stát členem naší party. Je tedy načase plně jej začlenit do života oddílu a zasvětit ho do skautských myšlenkových základů. Podle zkušeností skautů, kteří se přidali v dospělém věku, jim v tom nejvíce pomohl patron – průvodce dospělého nováčka skautským světem. Ideálně je to zkušený vedoucí, který dovede navázat osobní vztah, má dostatek času se nováčkovi věnovat a dobře zná skauting i konkrétní oddíl. Nemusí to být přímo vedoucí oddílu, ale třeba bývalý vedoucí, který neztratil kontakt s oddílem, či výchovný zpravodaj.

Jak správně vybrat patrona? Mohou ti pomoci následující otázky:

  • Je mezi vedoucími někdo, koho dospělý nováček již zná, nebo ke komu má blíže? Nebo někdo, s kým se může snadno potkávat i mimo oddílové akce (ve vlaku po cestě do práce, zaskočit na oběd během pracovního dne, jako sousedé se mohou vídat o nedělích s dětmi)?
  • Kdo z vedoucích má s dospělým nováčkem podobnou životní zkušenost ( je třeba podobného věku, má taky děti)?
  • Kdo má čas a chuť se dospělému nováčkovi věnovat?
  • Kdo má „buňky“ k předávání skautských myšlenkových základů, k rozhovorům o významu skautských hodnot: principů, slibu, zákona a hesla?

Patron by měl být pro dospělého nováčka styčným bodem v průběhu jeho začlenění. Měl by s nováčkem pravidelně komunikovat a postupně s ním navázat otevřený vztah založený na důvěře tak, aby nováček věděl, že se na něj může kdykoliv obrátit. Po celou dobu mu bude pomáhat se začleněním jak po lidské, tak po skautské stránce, proces pravidelně hodnotit a adekvátně upravovat. Pomůže mu i s praktickými věcmi, jako je pořízení kroje či doporučení vhodné výstroje na oddílové akce.

Patron může využít informační zdroje uvedené v sekci pro dospělé nováčky na Skautské křižovatce. Mezi tyto materiály patří i Tahák, který přehledně shrnuje všechny kroky jak pro patrona, tak pro nováčka.

Jak napomoci tomu, aby se nováček mezi námi cítil dobře?

Přirovnejme příchod dospělého nováčka k nástupu na novou školu či do nového zaměstnání. Může se cítit ztracen, pokud nebude rozumět věcem, které se kolem něj dějí. Hned zkraje mu proto poskytni dostatek materiálů, ze kterých vyčte základní informace o skautingu. Je vhodné mu vysvětlit skautskou symboliku, oddílové zvyklosti a nezvyklou terminologii, se kterou se v oddíle setká (oddílovka, stezka, modrý život apod.). Nováček se také může cítit jako páté kolo u vozu, pokud nebude znát svoji roli v danou chvíli. Zpočátku postačí role pozorovatele, který nasává atmosféru a poznává ostatní členy oddílu. K usnadnění orientace na akcích je užitečné nováčka předem seznámit s obvyklým průběhem a zvyklostmi na schůzkách a výpravách. Postupně zapojuj nováčka do příprav programu, nejprve od jednoduchých her či úkolů až po složitější činnosti.

Doporučené materiály pro dospělého nováčka

Zapoj skautky, skauty či rádce do zaučení dospělého nováčka
Vysvětlit symboliku podání levé ruky nebo skautského znaku jistě zvládne holka nebo kluk stejně dobře jako dospělý vedoucí. Jejich zapojení do průpravy dospělého nováčka vysílá důležitý signál, že na skautské cestě jsme si všichni rovni a můžeme se od sebe učit bez ohledu na věk. Rozhovorů o skautských hodnotách se mohou účastnit i rádcové či roveři, kterým tak může vzniknout prostor pro nový pohled na smysl skautského zákona či slibu, o kterém možná od jeho složení ani hlouběji nepřemýšleli.

Stejně jako nás dospělý nováček přijal za své, musíme jej také my přijmout jako plnohodnotného člena party – tak, aby se necítil být na druhé koleji. Pomůže, když vytvoříte příležitosti setkávat se i jinde než na skautských akcích. Pozvi ho třeba na rodinné setkání v neděli odpoledne nebo vyražte jen dospěláci z oddílu společně na výpravu. Domluvte sousedskou výpomoc kolem domu nebo se společně zúčastněte veřejně prospěšné akce – při práci se nejlíp povídá. Zaskočte společně na oběd. Jakmile začne nováček s jinými vedoucími chodit na koncerty či vyměňovat oblečení po dětech, je vyhráno.

Dbej také na otevřenou komunikaci o oddílových věcech. Pokud jste přijali dospělého nováčka s tím, že bude pomáhat s vedením, je třeba mu od počátku dát najevo, že s ním počítáte a spoléháte na něj. Je proto potřeba jej začlenit do interních komunikačních kanálů (e-mailová konference, WhatsAppové či facebookové skupiny), zvát jej na oddílové rady a k řešení oddílových záležitostí, aby byl plně v obraze. To mu pomůže lépe chápat kontext mnohých rozhovorů a činností. I když nebude mít čas účastnit se každé oddílové akce, zvěte jej na všechny, ať ví, že je vždy vítán.

Jak dospělému nováčkovi zprostředkovat skautské hodnoty?

Skauting je unikátním propojením životních hodnot a výchovného systému. Tyto hodnoty jsou vyjádřeny třemi principy: povinnost k Nejvyšší Pravdě a Lásce, povinnost k bližním a povinnost k sobě – tak, jak jsou popsány v prvním článku a druhé hlavě Stanov Junáka – českého skauta. Tyto principy se zrcadlí ve skautském slibu, zákonu, heslu a denním příkazu, jež lze vnímat jako kompas, který nám pomáhá nastavovat správný směr našeho konání. Výchovný systém je zachycen ve skautské výchovné metodě, která rozvíjí život v souladu s principy – nejen u holek a kluků, kteří se účastní skautského programu, ale také u vedoucích, kteří je skautským dobrodružstvím provázejí. Toto provázání hodnot s výchovnou metodou výborně ilustruje publikace The Essential Characteristics of Scouting (v aktualizovaném znění vydaná WOSM v listopadu 2019; Junák připravuje její český překlad).

Nelze tedy plnohodnotně realizovat skautskou výchovu bez důkladného porozumění hodnotám, ve kterých je ukotvena. Dospěláci snad snáze porozumí abstraktním pojmům formulovaným ve slibu, zákoně, heslu a denním příkazu než děti. Je však vhodné vytvořit prostor, aby mohli hlouběji přemýšlet o praktických významech těchto abstraktních pojmů. V této části metodiky nabízíme několik námětů, jak tento prostor otevřít. Ber je jako inspiraci – žádný z nich není „povinný“ a jistě tě napadnou další cesty. Pokud je dospělý nováček výrazně starší než vůdce oddílu či patron, doporučujeme požádat o pomoc staršího činovníka ve středisku – někoho, kdo se nachází v podobné životní fázi jako dospělý nováček. Předejdeme tak možným nedorozuměním vycházejícím z rozdílných pohledů na svět a vytvoříme podmínky pro upřímnější rozhovor sobě rovných.

Zasvěcení do skautských principů a hodnot není dobré nijak uspěchat. Stejně jako u mladších členů, čas pomáhá významu nejen porozumět, ale především jej přijmout a hodnoty vzít za své.

Rozprava. Naplánujte si setkání v čajovně, kavárně, u sebe doma nebo otevřete téma při vhodné příležitosti, třeba neplánované. Je prima, když rozprava naváže na znalost základních materiálů (viz doporučená literatura výše). Společně diskutujte o tom, jak rozumíte principům, jednotlivým bodům zákona a slibu. Důležité je vstupovat do rozhovoru jako rovný s rovným, nikoliv jako nositel pravdy, který zná odpověď na všechny otázky. Skauting je pozvánka k celoživotnímu hledání hodnot, význam jednotlivých vět nelze jednou provždy pochopit, ale v nejrůznějších situacích jej vždy znovu nalézat. Konverzace by tedy mohla obsahovat například následující otázky:

  • Kterými činnostmi ve svém běžném dni rozvíjíš vztah k Nejvyšší Pravdě a Lásce, k bližním, k sobě? Jsou tyto tři principy zastoupeny v tvém životě rovnoměrně? Kdyby každý z nich tvořil jednu nohu stoličky, mohl by sis na ni sednout, nebo bys spadl, protože je jedna noha příliš krátká?
  • Přemýšlel jsi o něčem podobném už dříve? Máš formulované vlastní hodnoty, které se snažíš v životě rozvíjet? V čem jsou podobné a v čem se liší od tří principů? A má smysl si dávat dobrovolný závazek žít podle nějakých principů?
  • Který bod skautského zákona je podle tebe nejtěžší dodržovat a proč? Pokud bys zítra měl žít jako dokonalý skaut, který svým každým jednáním ztělesňuje hodnoty skautského slibu a zákona, co všechno bys ve svém životě musel změnit? Bylo by toho moc, nebo málo? Bylo by těžké to změnit? Chceš tyto věci vůbec měnit a proč?

Současně je vhodné upozornit, že porušení skautského slibu či zákona není nutně životním selháním. Že chyby se dějí a příležitostí skauta je poučit se z nich, pokusit se je napravit a neopakovat je. V tomto ohledu může pomoci sdílení osobních překážek v naplňování skautských hodnot. Když se otevřu jako první a přiznám, co je pro mě nejtěžší na životě podle skautských hodnot, zvu dospělého nováčka k upřímnému hovoru a ke sdílení. Odložením vlastního ostychu získávám důvěru, podobně jako podáním levé ruky symbolicky odkládám svůj štít a s důvěrou (bez ochrany) přistupuji k druhému.

Rozprava může proběhnout i ve větší skupině s více dospělými nováčky nebo s více vedoucími. Na rozdíl od individuálního rozhovoru neleží na každém tlak vyjádřit se ke každé otázce, ale může se zapojit, až se diskuse rozproudí.

Výklad skautské symboliky. Tři zdvižené prsty ve skautském pozdravu, lilie, rytířské odkazy na skautském kroji a v podání levé ruky – to všechno má v sobě hlubokou symboliku. Dospělí nováčci těmto odkazům budou chtít rozumět a pro nás je to skvělá příležitost, jak jim otevřít cestu k porozumění hodnot, na které symboly odkazují. Ať už vlastním výkladem, samostatným úkolem nebo pověřením rádců či zkušenějších členů oddílu, kteří mohou dospělého nováčka do skautské symboliky zasvětit.

A co zkusit využít skautské výchovné nástroje i pro dospělé?
Součástí přípravy dospělého nováčka může být i třeba splnění Nováčka vlčat a světlušek. nebo Nováčka skautů a skautek. Dospělák uvidí, že jsme hraví, seznámí se s jedním z klíčových nástrojů pro práci v oddíle a prokáže tak jednu z kompetencí člena vedení oddílu – že si umí hrát. Holky a kluci uvidí, že všem měříme stejným metrem a je-li složení nováčkovské zkoušky podmínkou pozvání ke slibu či přijetí do oddílu, platí to pro všechny bez ohledu na věk. S plněním úkolů můžou nováčkovi pomáhat skautky a skauti, potvrzovat je může zkušený rádce. Rovnou se tak poznají a navážou vztah.

Vigilie. Pokus se vytvořit vhodnou situaci, ve které by nováček mohl být nějakou dobu sám, třeba na táboře nebo na výpravě. Pozvi jej ke strávení dvou hodin nebo třeba půl dne o samotě v tichu přírody. Na cestu mu předej list s otázkami, o kterých bude rozmýšlet. Můžeš použít otázky z rozpravy, další nabízíme níže. Vybírej a upravuj dle vlastního uvážení.

  • Skautským heslem je Buď připraven. Pokus se rozpomenout si na situaci, která tě zastihla nepřipraveného, na kterou jsi nedokázal v tu chvíli adekvátně reagovat. Je pravděpodobné, že se do podobné situace dostaneš znovu? Co je třeba udělat, abys příště dokázal reagovat lépe? Uděláš to?
  • Skautský slib, zákon, ale hlavně denní příkaz nejsou jen souborem pravidel, která je třeba respektovat, ale vybízejí také k aktivnímu jednání. Jinými slovy postoj „kdo nic nedělá, nic nezkazí“ není skautům vlastní. Máme třeba denní příkaz každý den vykonat dobrý skutek. Dle 6. bodu zákona nestačí přírodě neškodit svou činností, ale je třeba aktivně přispívat k její ochraně. Které body zákona, slibu a příkazu už teď svým jednáním naplňuješ? Které pomíjíš? Dokázal bys je do svého života integrovat?
  • Projdi si postupně jednotlivé body skautského slibu a zákona. U každého se zamysli, jestli tento bod někdy porušuješ. Proč? Co ti brání jednat podle skautských hodnot, příp. co tě svádí je porušit? Jak můžeš tyto věci změnit?
  • Který ze skautských zákonů je pro tebe osobně nejzákladnější a proč?

Příběhy skautských osobností. Mnohem výmluvnější než přemýšlet o abstraktních hodnotách často bývá setkání se silným osobním příběhem, jak tyto hodnoty utvářely rozhodnutí skutečného člověka v náročných situacích. Inspirativní jsou například příběhy Antonína Huvara a Lubora Šušlíka na webu pametnaroda.cz. Tento portál obsahuje vzpomínky 500 pamětníků-skautů. Některé z nich dále zpracoval Český rozhlas v Příbězích 20. století. Dospělý nováček si může vybrat několik příběhů, které ho zaujmou, a zkusit v nich najít konkrétní projevy skautských hodnot. Mohou následovat úvahy, jak by se sám zachoval v dané situaci, v čem by ho přihlášení se ke skautským hodnotám mohlo posílit a podobně.

Účast na zážitkovém kurzu. Skvělou formou vytvoření prostoru k přemýšlení o významu skautských principů a hodnot může být účast na zážitkovém kurzu – např. z rodiny FONS, roverské kurzy. Je to jistě časově velmi náročná forma, ale pokud má dospělý nováček dostatek prostoru pro vlastní rozvoj, může být významným milníkem na jeho skautské stezce. Je vhodná zejména pro ty, kteří se k nám přidávají v rané dospělosti a jsou tedy věkem blízko starším roverům.

Seznam roverských kurzů najdeš na:
roverskekurzy.cz

Pozvání ke slibu. Pevnou součástí skautské výchovy je přijetí dobrovolného závazku snažit se žít v souladu se skautskými hodnotami, tedy složení skautského slibu. U dospělých nováčků tomu není jinak a stejně jako u nováčků nedospělých bychom před pozvánkou ke složení skautského slibu měli zvážit:

  1. Chce nováček z vlastní vůle a dobrovolně
    složit skautský slib?
  2. Rozumí dobře skautským hodnotám, zrcadlí
    se v jeho životě snaha je nalézat?

Pokud je kladná pouze jedna odpověď, neměli bychom cestu ke skautskému slibu uspěchat, ale poskytnout prostor k urovnání motivace či životních hodnot daného člověka. Teprve ve chvíli, kdy lze na obě otázky odpovědět kladně, nazrává čas pozvat nováčka ke skautskému slibu.

V každém případě by sám nováček měl chtít hledat cestu ke skautskému slibu, neměli bychom jej k tomu nutit („Potřebujeme, abys vedl oddíl, tedy si udělal vůdcovskou zkoušku a tu mohou získat jen ti, kdo složili skautský slib.“). Pokud dospělý nováček působí ve vedení už několik let, viditelně ho to baví, ale slib složit nechce, je vhodné se zamyslet, zda je Junák – český skaut pro něj vhodnou organizací: vedení ke skautskému slibu je nedílnou součástí skautské výchovné metody a dospělý průvodce jde příkladem.

K přípravě správné atmosféry ke skládání slibu je vhodné konzultovat přímo s dospělým nováčkem, v jakém prostředí by chtěl svůj slib prožít a s kým. Někomu může vyhovovat úzký kruh přátel u malého ohně v horách. Někomu třeba nebude vadit větší společenství a složení slibu před celým oddílem může být silnou motivací i pro kluky a holky, kteří budou vnímat, že ta slova mají stejnou vážnost pro dospělého člověka jako pro ně samotné.

Ne každý dospělý má rychle jasno, že se chce stát skautem. Je to vlastně poměrně intimní záležitost a podle toho je s tím třeba i pracovat. Netlačit na pilu, nechat dostatek prostoru a vytvářet příležitosti, aby mohl nasávat skautskou atmosféru a poznávat skautské hodnoty. A čas od času se třeba zeptat – pomůže to překonat ostych a nabídne přemýšlení o otázkách, nad kterými by se dospělý nováček sám třeba nezamyslel. Dospělí nováčci opakovaně uváděli, že pro ně byla důležitá možnost vše dobře zažít, zvážit a že jim to „dost trvalo“.