1. Úvod

1. Úvod

Skauting přitahuje lidi v každém věku. Dospělým nabízí nejen kompas pro život a společenství, v němž často vznikají krásná a celoživotní přátelství. Nabízí jim také možnost služby a smysluplné práce pro druhé a tedy velké životní bohatství.

Naše životní cesty jsou klikaté a vycházejí z různých míst. Někteří měli to privilegium zažít dětství či dospívání ve skautském oddíle, jiným skauting učaroval až v dospělosti. Máme radost z toho, že se do našich oddílů a středisek v posledních letech přidává více dospělých. Část z nich zažila skauting krátce jako děti, jiní dosud tu možnost neměli; společná jim je touha přijmout skauting jako způsob života a často také věnovat čas a energii podpoře výchovy kluků a holek ve skautských oddílech. Všechny takové dospělé vítáme a jsme přesvědčeni, že obohacují skautské společenství a pomáhají jeho zdravému vývoji.

S potěšením pozorujeme, že existuje množství středisek a oddílů, kterým se daří tyto „dospělé nováčky“ s úspěchem vzít mezi sebe a pomoci jim v prvních krocích na skautské stezce. Vnímáme ale i obavy z míst, kde takové pokusy příliš nefungovaly nebo kde s takovou situací dosud není žádná zkušenost. Vážně bereme i varování před možnými riziky, která zapojení dospělých „zvenčí“ může přinášet, zvláště jedná-li se o přímé zapojení do práce s našimi nedospělými členy.

Tato metodika se proto snaží shrnout obecné principy i konkrétní tipy, které se ukazují být prospěšné při zapojení dospělých zájemců do skautské činnosti. Nechce a nemůže dát vyčerpávající a přesný návod, záměrem je spíše inspirovat a nasměrovat čtenáře v uvažování o tom, jaké kroky jsou vhodné právě v jeho oddíle či středisku.

Metodika je určena především vedoucím středisek a oddílů, kteří uvažují, jak ke skautování přizvat dospělého člověka a jak jej zpočátku provázet. Nabízí tipy, jak dospělé oslovit či jak komunikovat se zájemci, kteří se nám ozvali sami, a nápady, jak dospělákům představit skautské hodnoty a jak jim otevírat cestu k jejich přijetí. Načrtává také vznik dobrovolnické dohody a provází cestou od dospělého nováčka až ke kvalifikovanému činovníkovi.

Je třeba upozornit, že v metodice se zaměřujeme především na cestu dospělého nováčka k aktivní činovnické roli, přestože ne každý dospělý se chce a může stát vedoucím u oddílu či střediska. Někteří dospělí svoji cestu ke skautingu najdou jako novopečení členové klubu Kmene dospělých – v tomto směru můžeme doporučit jako zdroj kontaktů a informací webové stránky Kmene dospělých (kmendospelych.skauting.cz). Jiní zase rádi pomohou s jinými úkoly, třeba hospodařením střediska. I pro jejich provázení budou užitečné některé části této metodiky, ale cestu k vedoucímu oddílu vnímáme jako nejnáročnější a proto se jí věnujeme ve větší míře.

Dovolili jsme si přistoupit k několika zjednodušením. Dospělý nováček může jistě zastávat v budoucnosti roli v oddíle stejně jako ve středisku, příp. i v jiné organizační jednotce nebo skautském týmu. Kdekoliv se v textu vztahujeme k oddílu, myslíme tím tedy zapojení na jakékoliv úrovni skautské organizace (adekvátní kvalifikaci a kompetencím dospělého nováčka). Podobně používáme termín dospělý nováček v mužském rodě, přestože máme stále na mysli jak ženy, tak muže. Přínosem za tato hanebná opomenutí je snad čtivější a přehlednější text.

Metodiku sepsal kolektiv autorů, včetně vedoucích oddílu i střediska, „bývalého“ dospělého nováčka a spoluzakladatele nového oddílu. Komentovala ji řada skautů z různých koutů republiky a s různými skautskými i životními zkušenostmi. Věříme, že rozmanitá zkušenost autorů i oponentů přináší inspirativní náhled na práci s dospělým nováčkem.